Az eredetileg Németországban kialakított duális szakképzési rendszer lényege és célja, hogy a diákok oktatási intézményben végzett tanulmányaikkal párhuzamosan, valós munkahelyi körülmények között mielőbb elkezdhessenek ismerkedni az általuk választott szakmával. A német modellre építve a hazai felsőoktatási duális rendszerben az elméleti oktatás tehát egy adott egyetemen történik, a gyakorlati képzésre pedig ezzel egy időben, valódi munkakörnyezetben egy választott partnercégnél kerül sor. Az oktatási intézmény és a vállalat együttműködési megállapodást kötnek, elkerülhetetlen köztük a folyamatos párbeszéd, az igények összehangolása – a cél, hogy mindkét fél egyaránt hozzájáruljon a hallgatók tárgyi tudásának, módszertani ismereteinek és szociális készségeinek fejlesztéséhez.
Miért érdemes belevágni?
Duális képzésben tehát azok vehetnek részt, aki felvételt nyertek egy egyetemre, hallgatói jogviszonnyal rendelkeznek, ugyanakkor az általuk választott partnervállalat is munkaszerződést kötött velük, ami azt jelenti, hogy ezeknek a hallgatóknak a duális képzés teljes idejére havi fizetés jár – és egyéb juttatások is adhatók. Az anyagi szempontok mellett ezek a diákok jelentős munkatapasztalatot is szereznek, a szakma alapjait kiváló szakemberektől ismerhetik meg, módjuk van kapcsolati hálójukat kiépítését elkezdeni, sok esetben nemzetközi közegben, gyakran projektfeladatokban próbálhatják ki magukat és lehetőségük nyílik szakmai kompetenciáik folyamatos fejlesztésére. Továbbá a választott partnercég működésébe is betekintést nyerhetnek, megismerhetik az adott szervezet felépítését, a vállalati kultúrát, munkahelyi elvárásokat. A partnercégek saját igényeik és profiljuk szerint képzik a tanulókat, így nem ritka, hogy a diploma megszerzése után teljes munkaidős állást kínálnak fel nekik. Ugyanakkor nem kötelező az adott vállalatnál maradni. A munkáltatói oldal különösen igényli a gyakorlatorientált képzésből kikerülő szakembereket, így az egyetemek duális oktatásban szerzett versenyképes tudás és gyakorlat birtokában a pályakezdők nagyobb eséllyel tudnak elhelyezkedni a munkaerőpiacon. Összességében tehát ez a képzési forma kifejezetten hasznos a leendő munkavállalók, a munkáltatók és az iskolák számára is; és szorosabb kapcsolatot biztosít a felsőoktatás, a gazdaság és a munkaerőpiac képviselői között.
Milyen kihívásokra lehet számítani?
Kétségtelenül számos előnnyel jár, ha valaki kipróbálja ilyen módon magát, ugyanakkor nem egyszerű teljesíteni az elvárásokat az iskolában és a munkahelyen egy időben, ez komoly felelősségvállalást is jelent. A duális és a hagyományos képzési formában részt vevő hallgatók kurzusai, vizsgakövetelményei megegyeznek, de a képzés duális verzióban intézményi és vállalati szakaszokra oszlik, a szünetekben és a vizsgaidőszakban a fiatalok dolgoznak – az időbeosztás, egy egészséges napirend kialakítása kulcskérdés. Természetesen járnak szabadnapok, és a cégek kötelesek a diákokat elengedni a vizsgáikra, de a munkahelyi környezethez és elvárásokhoz sem mindig könnyű alkalmazkodni. Emellett a partnercégek is vállalnak kockázatokat a fiatalok foglalkoztatásával, betanításával, elég, ha arra gondolunk, hogy az oktatást végző szakemberek nem tudnak maximálisan részt venni a termelésben, a munkafolyamatokban, hiszen a figyelmük sok esetben a tanulókra irányul.
A 2025 szeptemberében induló felsőoktatási képzésekre a jelentkezési kérelem benyújtásának határideje 2025. február 15. Aki duális képzésben gondolkodik, érdemes idejében és körültekintően tájékozódnia arról, hogy melyik intézmény milyen szakokat indít ilyen formában is, és kik az adott egyetem partnercégei. A vállalatok profiljáról, tevékenységeiről, az általuk alkalmazott kiválasztási folyamatról is célszerű minél több információt begyűjteni. Abban az esetben, ha valaki még nem érzi készen magát arra, hogy belekezdjen ebbe a képzési formába, vagy nem sikerül felvételt nyernie a kiszemelt céghez, több egyetemen a duális programhoz a második félévtől is van mód csatlakozni. A középiskolai diákok számára a 2024/25. tanévben is számos lehetőség adódott, hogy megismerkedjenek a felsőoktatási intézmények és partnereik működésével és kínálatával az egyetemi nyílt napokon, az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon, és további pályaorientációs rendezvényeken.
A Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szintén hosszú évek óta kínál színes pályaorientációs programokat továbbtanulás előtt álló diákok számára. Bíznak benne, hogy egy jól megválasztott duális képzési program megalapozhatja a sikeres szakmai jövőt, így különösen fontosnak tartják ennek bemutatását és támogatását, ezért Diploma vállalati gyakorlattal – fókuszban a műszaki képzések címmel 2025.01.28-án Egerben, majd 2025.02.04-én Gyöngyösön középiskolások továbbtanulását segítő fórumot szerveztek immár 9. alkalommal. A fókuszban ezúttal is a szakmai, műszaki és duális együttműködési lehetőségek álltak, a kiállítók közt pedig a Heves Vármegyei Szakképzési Centrum tagintézményei mellett számos egyetem és helyi vállalat megjelent és rövid előadás keretében ismertette munkáját. A rendezvény naprakész, hasznos információkkal szolgált a tanulóknak, valamint lehetővé tette számukra, hogy a standoknál személyesen találkozzanak az egyetemek és a térségben működő cégek képviselőivel és válaszokat kapjanak egyéni kérdéseikre.
Ivády Tímea – tanácsadó szakpszichológus
További információk:
https://www.felvi.hu/felveteli/dualisdiploma/dualis_kepzes_nyitocikk
képek forrása: https://pixabay.com/