2024NYÍLT NAPOK 2024/25.

A tanév első fele (októbertől januárig) igazán izgalmas időszak a végzős általános iskolás és középiskolás diákok számára. A jelentkezési határidők közeledtével, a felvételi és érettségi vizsgákra történő felkészülés mellett a tanulóknak fontos feladata az aktuális információk begyűjtése a továbbtanulási lehetőségekről. A megfelelő oktatási intézmény kiválasztásához sok segítséget nyújthatnak pályaorientációs rendezvények (pl. EDUCATIO Szakkiállítás), pályaorientációs portálok (pl. palyaorientacio.nive.hu), hivatalos weboldalak, mint az oktatas.hu, a felvi.hu vagy az ikk.hu, és az iskolák honlapjai, ugyanakkor a legjobb lehetőséget arra, hogy testközelből is megismerkedhessenek a középiskolákkal és egyetemekkel, a nyílt napok biztosítják.

A nyílt napok alkalmával a középiskolák és egyetemek kinyitják kapuikat és sokszínű programokkal várják az érdeklődő diákokat és szüleiket. Vezetett túrákon körbejárhatjuk az intézmények épületeit, tantermeit, műhelyeit. Az intézmények vezetőitől tájékoztatást kaphatunk többek között az iskola által közvetített értékekről, az aktuálisan elérhető képzésekről (tagozatokról, ágazatokról, szakokról), a felvételi eljárásról, pontszámításról, és az intézmény tanulóinak eredményeiről. Továbbá alkalmunk nyílik bemutató órákon, előadásokon részt venni – a legtöbb iskola interaktív játékokkal, feladatokkal, workshopokkal is készül a lelkes fiatalok számára. Érdemes konkrét kérdésekkel érkeznünk a nyílt napokra, hiszen itt személyesen feltehetjük és megvitathatjuk ezeket az iskola pedagógusaival, tanulóival.

A nyílt napok ugyanakkor nem csak az aktuális információk megszerzése szempontjából fontosak. Ha lehet, talán még hangsúlyosabb, hogy milyen személyes benyomásokkal távozunk – a gyerekek és a szülők is értékes élményekkel gazdagodhatnak. A programokat követően érdemes megbeszélni a tapasztalatokat, mérlegelni, melyik intézményben mit találtak a fiatalok érdekesnek, hogyan érezték magukat, milyennek találták az intézmény légkörét, a diákéletet, melyik iskola illeszkedik leginkább értékeikhez, terveikhez, és melyik támogatná legfőképp céljaik elérését.

NYÍLT NAPOK 2024/25. – EGYETEMI KÖRKÉP

Az egyetemek jellemzően több napot biztosítanak a felvételire készülőknek a tájékozódásra. Ne felejtsük el, hogy számos egyetem esetében a különféle karok más-más épületben, esetleg más-más városban találhatóak, melyekbe eltérő időpontokban lehet ellátogatni. A legtöbb esetben a nyílt napokra előzetes regisztráció szükséges az egyetemek honlapján. Néhány példa, mikor várják a 2024/25-ös tanévben az intézmények az érdeklődőket:


EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM – ELTEfeszt 2024.

Az 1635-ben alapított, így az ország legrégebb óta működő, és az egyik legszélesebb oktatási kínálatát nyújtó, kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező egyeteme, az Eötvös Loránd Tudományegyetem 2 képzési helyszínen (Budapest / Szombathely), 50 alap- és 120 mesterszakkal, 1 jogász osztatlan mesterképzéssel és 313 osztatlan tanári szakpárral várja leendő hallgatóit. Az intézmény 35.870 diákja több mint 20.000 kurzusból és 138 idegen nyelvű képzésből is válogathat, valamint lehetősége van 54 élő és 17 holt nyelv tanulására.

Az egyetemi élettel való ismerkedésre számos alkalmat kínál az ELTE. Az intézmény 2024.10.11-én összegyetemi nyílt napot (ELTEfeszt) szervezett a Múzeum körúti Campuson, a következő hónapokban pedig a 9 kar további időpontokban várja a látogatókat, hogy bemutathassák színes képzési, oktatási, kutatási tevékenységeiket.

  • Állam- és Jogtudományi Kar (ELTE-ÁJK)
  • Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar (ELTE-BGGYK)
  • Bölcsészettudományi Kar (ELTE-BTK)
  • Gazdaságtudományi Kar (ELTE-GTK)
  • Informatikai Kar (ELTE-IK)
  • Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE-PPK)
  • Tanító- és Óvóképző Kar (ELTE-TÓK)
  • Társadalomtudományi Kar (ELTE-TÁTK)
  • Természettudományi Kar (ELTE-TTK)

A 12. alkalommal megszervezett interaktív pályaválasztó fesztivál (ELTEfeszt) Prof. Dr. Darázs Lénárd általános rektorhelyettes köszöntőjével kezdődött, majd Dr. Cseszregi Tamás oktatási igazgató többek között a 2024. évi felvételi folyamat eredményeiről és tapasztalatairól tájékoztatta az érdeklődőket. A felvételi eredmények adatainak elemzése több hasznos tanács megfogalmazására adott lehetőséget.

Mint az ismert, az alap- és osztatlan képzésre, és a felsőoktatási szakképzésre jelentkezők felvételi összpontszáma kiszámítható a középiskolai osztályzataikból, az érettségi eredményükből, szakmai vizsga során tett eredményekből, felsőfokú vagy felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevelükből, illetve egyes szakokon az előírt gyakorlati vizsga eredményéből. Ezekből összesen maximum 400 pont szerezhető, amelyhez még további maximum 100 intézményi pont adható.

Az elmúlt évekhez képest ugyanakkor a 2024-es felvételi eljárás pontszámítási szabályaiban több változás is történt, a felsőoktatási intézmények nagyobb szabadságot kaptak a felvételi követelmények megjelölésében. Az egyik ilyen változás, hogy az érettségi pont számítása során az emelt szintű érettségiért járó pontokat 100%-os értéken, a középszintű érettségiért járókat viszont 67%-os értéken számították át. A másik változás pedig a további max. 100 intézményi pontot érinti, itt ugyanis az egyetemek és főiskolák egyedileg határozhatták meg, milyen jogcímen, milyen eredményekért és hány intézményi pontot adtak.

Az ELTE az intézményi pontok számításánál (szakonként eltérő módon!) a következőket tudja figyelembe venni: emelt szintű érettségi, nyelvismeret, sporteredmény, esélyegyenlőség, tanulmányi versenyek, szakképzettség, munkatapasztalat, felvételi elbeszélgetés, legalább 80%-os középszintű érettségi. Kiderült, hogy a 2024 szeptemberében az ELTE-n induló alap-, osztatlan és felsőoktatási szakképzésekre jelentkező több mint 23.000 tanuló 82%-a legalább 1 emelt szintű érettségivel, 55%-uk pedig B2 vagy C1 szintű komplex nyelvvizsgával rendelkezett, így ezen a jogcímen tudott intézményi pontokat szerezni. A felvett 8654 diák 66%-a a tanulmányi és az érettségi pontok összegével, míg 18.8%-a az érettségi pontok kétszerezésével ért el sikeres eredményt.

A nyitó előadásokat követően az ELTEfeszt két izgalmas, aktuális tudományos és társadalmi kérdéseket feszegető prezentációt és kerekasztal beszélgetést tartogatott látogatói számára az éghajlatváltozás és a mesterséges intelligencia hatásairól és kockázatairól. Majd a nap további részében az ELTE karai önálló programokkal, mintaórákkal, workshopok-kal, érdekes kísérletekkel, beszélgetéssel, zenével és tánccal várták a diákokat a Trefort-kertben, hogy megmutathassák, hogyan is zajlik az élet az ELTE-n.

Ivády Tímea – tanácsadó szakpszichológus

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.