Történet vagy mondatbefejezés:
- A pedagógus által megkezdett mondatok vagy történet egyéni vagy csoportos befejezése.
Ha a feladatmegoldás egyéni munkát igényel, mód nyílik a saját gondolatok, ötletek írásbeli kifejezésére is.
Pl. Barátom gépészmérnöknek készül. Tudja, hogy ehhez..
Bátyám kereskedő szeretne lenni, mert látta ….. - A történet-befejezésben a saját pályaválasztásra vonatkozó múltbeli élethelyzetek megjelenítése hozzájárulhat egy-egy saját döntési helyzet átgondolásához, megjelenítéséhez, ami az önismeretet gazdagíthatja.
Negyedikes koromban így vélekedtem a pályaválasztásról …..
Amikor nyolcadik osztály második féléve közeledett ….. - A csoportos munka során a megkezdett történet különös fordulatokat vehet a csoporttagok egy-egy hozzátett gondolatával. A spontán történetalakításhoz figyelni és alkalmazkodni kell az előtte szólóhoz, de saját ötletei is ugyanolyan jelentősen formálják az eddig létrehozott tartalmat.
Pl. András a hetedik osztályban elhatározta …..
Összehasonlítás:
A pályák közötti hasonlóságok és különbségek keresése új rendező elvek megtalálását segíti a pályák világában, ugyanakkor sok ismert pálya jellemzői más megvilágításba kerülhetnek (melyik könnyű-nehéz és milyen szempontból);
Sok kevéssé ismert foglalkozás egy-egy jellemző jegyét is megismerhetjük az összehasonlítások során.
Pl. – a fényképész egy kicsit olyan mint:
– a vegyész, mert ……
– a pedagógus, mert ……
– az eladó, mert …….
– a balett-táncos, mert ……