Az egyéni életpályaépítés olyan döntési helyzetek sorozata, amelyek iskolaválasztásról, továbbtanulási irány meghatározásáról, szakmaválasztásról, továbbá munkahelyválasztásról és váltásról szólnak. Tulajdonképpen az egész életünket átívelő folyamatról beszélünk, amelynek megalapozása már egészen kisgyermekkorban kezdődik. Az általános iskola végéhez közeledve, a serdülőkorban adódik az első olyan döntési helyzet, amelynek következményeként a pályaépítés egy meghatározott irányba kezd körvonalazódni, mégpedig a gyermek egyéni döntésének függvényében. A döntési helyzet megalapozása, támogatása és tudatosabbá tétele nemcsak az iskola és a szülők feladata.  Az intézményi háttér vonatkozásában az iskola továbbra is meghatározó szerepet játszik a szakmai pályafutásban, illetve az életút során felmerülő döntési helyzetek megoldására való felkészítésben. A pályaorientációt támogató intézmények szerepe az utóbbi évek során folyamatosan átalakult és kibővült, hiszen megvalósulhat civil szervezetek és csoportok (pl. ifjúsági szervezetek, kamarák) tevékenysége keretében, továbbá egyéb szervezetek vagy szolgáltatások révén is (pl. művészeti, zenei kurzusok, egyesületek).

A HMPSZ pályaválasztási szakemberei kiemelten fontosnak tartják az olyan szervezetekkel, intézményekkel való együttműködést, amelyek a fiatalok sikeres életpályaépítési stratégiáit támogatják és az ahhoz kapcsolódó kompetenciáikat fejlesztik a szakmai tevékenységeik keretében. „ Az orientálás, valamint az annak részét képező tájékoztatás és felkészítés rendkívül fontos, életkorokon átívelő, az egyén döntési képességét támogató, az életpálya menedzselési kompetenciákat fejlesztő tevékenység, amely képessé teheti az egyént arra, hogy önállóan, sikeresen és hatékonyan döntsön életútja és pályája alakításában.” (Hegyi-Halmos Nóra, 2018)

A partnerszervezetekkel való hatékony együttműködés keretében közösen valósítunk meg különböző jellegű pályaorientációs tevékenységeket a fiatalok körében. A helyi szervezetek közül a sikeres és folyamatos kooperáció keretében kiemelném; az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemet, a Heves Megyei Iparkamarát, az iskolai szociális segítői hálózatot, amelyekkel évek óta szoros szakmai kapcsolatot ápol a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pályaválasztási munkacsoportja.  A tavalyi évtől kezdődően a MATEHETSZ egyesületének egri szervezetével is szakmai együttműködést valósítunk meg. A MATEHETSZ céljai közé tartozik a tehetségek felismerésének és kiválasztásának segítése, ők és mentoraik támogatása különböző oktató programokkal, valamint a tehetséges fiatalok kapcsolatépítését, önszerveződését, és társadalmi felelősségvállalását megvalósító tevékenységek. Úgy gondolom, hogy a tehetséges fiatalok megfelelő személyiségfejlődésének támogatásában, a tehetségük egyéni kibontakoztatásának érdekében különösen fontos szerepet kap egy komplex szemlélet a tehetséggondozás- és azonosítás terén. A tehetséges gyermekek pályaorientációs folyamatában nemcsak a speciális életkori sajátosságok figyelembevételére van szükség, hanem a tehetségfaktorok elemzése során a környezeti- és személyiségbeli tényezők feltárására is különös figyelmet érdemes fordítani. Szakmai szempontok alapján kijelenthető, hogy kiemelt feladatnak tekinthető ennek a célcsoportnak a támogatása az életpályaépítésük folyamatában, amelyre immár lehetőség adódik a MATEHETSZ-es együttműködés keretében.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.