Az Európai Tanács által elfogadott „A Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról” című dokumentum megfogalmazza azon kulcskompetenciákat és alapkészségeket, melyek megerősítik és támogatják az élethosszig tartó tanulásunkat.

A koronavírus miatt kialakult digitális munkarend és home-office megjelenésével bizonyos kulcskompetenciák megléte, és azok fejlettségi szintje még nagyobb jelentőséggel bír, mint eddig bármikor.

Az ajánlás nyolc kulcskompetenciát határoz meg, amelyek fontosságát az adja, hogy a nem megfelelően fejlesztett készségek jelentős hátrányt okozhatnak a tanulás eredményességében, az iskolai előmenetel, és hosszabb távon a társadalom különböző szegmenseiben való részvétel hatékonyságában.

A szilárd alapkészségek mindenképpen szükségesek a személyes fejlődéshez, az iskolai sikerességhez, a sikeres munkaerő-piaci szerepvállaláshoz és az ebből kialakuló sikeres karrierépítéshez.

A jelenlegi veszélyhelyzetben három kulcskompetenciát érdemes kiemelnünk, amelyek segíthetik a kialakult helyzetben való helytállásunkat, és segíthetnek minél hatékonyabban kezelni a digitális munkarend és home-office adta kihívásokat, a tanítás és a tanulás területén egyaránt.

Érdemes végiggondolnunk, hogy az alábbi három kulcskompetencia területén miben és hogyan tudnánk még továbbfejlődni.

Érdemes végiggondolni, hogy hogyan tudnánk egymás fejlődését is segíteni: tanárként a diákot, diákként a tanárt, kollégaként a kollégát, szülőként a gyermekünket és gyermekként a szülőt…

Idézet a Tanács ajánlásából:

  • Digitális kompetencia:

Az egyéneknek tisztában kell lenniük azzal, hogy a digitális technológiák hogyan állíthatók a kommunikáció, a kreativitás és az innováció szolgálatába, továbbá ismerniük kell az általuk kínált lehetőségeket, korlátjaikat, hatásaikat és a használatukban rejlő kockázatokat.

  • A személyes, a szociális és a tanulás elsajátítására vonatkozó kompetencia:

…a hatékony időgazdálkodásra és információkezelésre, a másokkal konstruktív módon történő együttműködésre, a tanulás és a karrier kézben tartására való képességet jelenti. Magában foglalja a bizonytalan és bonyolult helyzetek kezelésére, a tanulás elsajátítására… …valamint a másokkal való együttérzésre, továbbá a konfliktusok inkluzív és támogató módon történő kezelésére való képességet is.

…idetartozik a másokkal együttműködésben és az önállóan történő tanulásra és munkavégzésre, a tanulási folyamat megszervezésére és az abban való kitartásra, a tanulás értékelésére és megosztására, szükség esetén segítség kérésére, valamint a karrier és a társas interakciók hatékony kezelésére való képesség.

  • Vállalkozói kompetencia:

…a lehetőségek és az ötletek kiaknázására és mások számára értékké alakítására vonatkozó képességet jelenti. Alapját a kreativitás, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldó képesség… …másokkal együttműködő munkavégzés képezi.”

Az Európai Unió Hivatalos Lapja, 2018.6.4.,C 189/8

A kulcskompetenciákról bővebben olvashat:
https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/council-recommendation-on-key-competences-for-lifelong-learning_hu

https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/key-competences-lifelong-learning-resources-online-education

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.