Augusztus vége felé gyakran elhangzó kérdés: „Várod már az iskolát?” A kicsik boldog kíváncsisággal várják, büszkén mutatják táskájukat, csacsognak arról, mennyi érdekes dolog vár ott rájuk. A nagyobbaktól azonban unott vagy undorodó „nem” a válasz. Ha igent kapunk, sokszor csak azért, hogy újra találkozhatnak társaikkal.
Hová lesz a lelkesedés?! Hová lesz az öröm?
Talán az örömöt a sikertelenség, a kudarc, a szorongás emészti fel? Pedig ezek a problémák nagyrészt orvosolhatóak lehetnek, ha megtanítjuk a gyerekeket tanulni. Fontos tényezője az örömteli tanulásnak a belső motiváció, a kitartás és a siker érzése. Azonban a tanulás-módszertani hiányok megsemmisítően lerombolhatják ezeket és passzivitáshoz, sikertelenség érzéséhez, szorongáshoz vezethetnek.
A tanulás megtanítása fontos feladat! Vannak olyan szerencsések, akik saját tapasztalataik alapján, helyes módszereiket kialakítják. Vannak szülők, akik megszerzett jól alkalmazható tapasztalataikat átadják gyermekeiknek, de erre nem minden esetben lehet alapozni. Nem a gyermek hibája, ha nem tud megfelelően tanulni, de az ő személyes tragédiája lehet, ha emiatt a benne rejlő képességeket nem tudja kibontakoztatni és idővel esetleg egy frusztrált, alacsony önértékelésű emberré válik.
Vizsgálatok szerint 10-12 éves korban már tudatosan alakítható, tanulható, hogy ki hogyan tudja legkönnyebben, leghatékonyabban elsajátítani a tananyagot. Nyilván vannak az egyénre jellemző összetevők, de vannak általános szabályok is. A szaktárgyi órákon a pedagógus is sokat segíthet a diákjainak, ha megtaníthatja őket a lényegkiemelésre, a vázlatírásra, fejlesztheti kreativitásukat és fenntarthatja kíváncsiságukat. A pedagógus emellett, tantárgyak szerinti segítséget is adhat abban, hogy hogyan lehet hatékonyan elsajátítani az adott tantárgy speciális ismereteit… Varrjuk be a lyukas zsák alját, mielőtt a sok-sok értéket beletöltenénk!
A tanulás tanulása lehet a sikeres továbbtanulás alapja és a lemorzsolódás egyik prevenciós eszköze! Szakszolgálatunk ezért is segíti évek óta a felső tagozatos és középiskolás tanulókat tanulás-módszertani csoportfoglalkozásokkal, szükség esetén egyéni foglalkozásokkal.
Szakirodalmi ajánló:
Lantos Mihály: Lépéselőny – Tanulj meg tanulni!
http://www.orszagostranzit.hu/doc/kiadvanyok/Tanulastechnikai_trening_modszertani_kezikonyv.pdf (Tanulási stílus kérdőív-14.old, Tanulási motiváció kérdőív-19.old)